Audition-nerver?

Slik tar du kontrollen!

Jeg var på prøvefilming her om dagen, til en veldig for meg attraktiv rolle. Før jeg gikk inn merket jeg den vanlige angsten komme snikende. Siden jeg hadde noen minutter igjen, måtte jeg bruke de effektivt til å roe ned. Her er teknikkene jeg brukte:


1) Flytt fokus utover.

Jo mer du fokuserer på det som skjer inni deg, og hvordan du tar deg ut, når du er nervøs – desto verre blir angsten. Det er derfor lurt å heller legge merke til ting rundt deg: se, lytt og kjenn på omgivelsene. Se på bildet på veggen, lytt til stemmene du hører, kjenn på temperaturen.

Spørsmål du kan stille deg selv: Er temperaturen behagelig, eller er det for kaldt/varmt? Er det mann eller dame som snakker? Hvilke farger ser du på bildet? Synes du det er fint?


2) Pust!

Vi glemmer hvor viktig pusten er i en stresset situasjon. Når du er nervøs, puster du overfladisk. Da går automatisk pulsen opp, og kjemp-eller-flykt-responsen aktiveres. Men, når du u realiteten ikke står ovenfor noen fare, så kan du hverken kjempe eller flykte. Å bli stående i en situasjon som kroppen oppfatter som truende kan gi angst. Derfor er det viktig å få pulsen ned – og ved å puste dypt og rolig oppnår du nettopp dette. Da får hjernen beskjed om at her er det ingen fare, og sender signal til hjertet om å roe ned.

Har du Apple watch, er puste-appen genial. Ellers finnes det andre hjelpemidler, men poenget er å puste kontrollert i minst ett minutt. Da skal du se angsten roer seg ?


Etter å ha flyttet fokus og pustet rolig, gikk jeg inn og gjennomførte prøvefilmingen med glans – uten nerver ?

Leave a Reply