Finn din nisje!

Jeg kan da jobbe med alt mulig rart, tenker du nå... Vel, ja. Men, skal du gjøre det enda bedre er det også her lurt å finne din egen nisje.

En dag er du en av mange forbipasserende på gata. En annen dag er du cafegjest. En tredje dag er du reisende på buss. Tilfeldig? Neppe. Her har du faktisk posisjonert deg i en nisje! Nemlig, personen i gata… Vel, det finnes flere nisjer, og om du vil ut av denne evige runddansen som en hvem som helst i bakgrunnen, så bør du lese videre.


Finn din nisje

Akkurat som i markedsføring er det også her viktig å tenke nisje. For, det er her du får flest oppdrag. Men hvordan finner du din nisje?


  1. Tenk tilbake på oppdrag du har fått. Har du en CV, er det et pluss – da ser du alt mye klarere.
  2. Sorter forskjellige typer oppdrag i kategorier, og plasser alle dine tidligere oppdrag i disse. For eksempel:
    • Kontor
    • Gatebilde
    • Cafe / restaurant
    • Mor / far / familie
    • Etnisk
    • Fest
    • Finere selskap
    • Yrke (f.eks. servitør, butikkmedarbeider, resepsjonist, sjåfør osv)
  3. Hvilken kategori går igjen med flest oppdrag? Denne er din nisje!


Kan du bytte nisje?

Ja, om du ikke er fornøyd eller ønsker å bevege deg videre. For det er ikke meningen at vi skal gå som gatestatister i mange år. Det er absolutt en fordel å starte i denne nisjen når du er ny, men etter hvert når du får mer og mer erfaring og ansiennitet i jobben, kan du bevege deg videre. Dette kan du gjøre på følgende måte:


  1. Undersøk annonser til den nisjen du ønsker å tilhøre (f.eks. finere selskap).
    • Hva ser oppdragsgiver spesifikt etter (spesielt utseende, trekk, kjennetegn)?
    • Har du fått oppdrag innenfor dette tidligere?
    • Er det realistisk for deg å søke (med andre ord, har du det som oppdragsgiver ser etter)?
  2. Søk på alt du kommer over, innenfor denne nisjen. Se hvor mange ja og nei du får, og spiss deg etter hvert slik at du får flere ja (mer om hvordan du får ja, kan du lære i mitt kommende kurs “Bli statist og Smårolleaktør”).
  3. Slutt å søke på din gamle nisje (f.eks. gatebilde).

  4. Castere jobber ofte på tvers av produksjoner – og om du søker i mange nisjer kan du fort bli borte i mengden. Om du søker kun på spesifikke oppdrag, og er mer selektiv – kan du bli lagt merke til for nettopp denne typen oppdrag 🙂


Lykke til!

Leave a Reply