Tenker du sort-hvitt?

Da er du ikke alene!
Helt siden jeg lærte EFT og tankefeltterapi, har jeg vært stor tilhenger av den berømte SUD-skalaen. Denne brukes til å kartlegge nivået av ubehag før og underveis i behandlingen. Skalaen går fra 0-10, hvor 0 er ingen ubehag i det hele tatt og 10 er det verste som finnes. Og jeg har ikke tall på hvor mange av mine klienter som har bedømmet ubehaget sitt til 10 i starten av hver behandling.

Hva menes med sort-hvitt tenkning? Det betyr at du har lett for å kategorisere noe eller noen som enten svært bra eller svært dårlig, uten å være bevisst på at det finnes gråtoner mellom sort og hvitt. For eksempel om du tenker følgende: “Auditionen min gikk dårlig siden jeg glemte manuset”, eller “Jeg klarte ikke prøvefilmingen, dermed er jeg udugelig og får aldri større roller”.

For å snu litt på dette, og legge inn flere nyanser mellom sort og hvitt kan du med fordel benytte deg av SUD-skalaen – hvor mange ganger klarer du å gi deg selv en karakter midt imellom 0 og 10? Selv om du føler at ikke alt gikk etter planen – så har du da gjennomført. Om det så var å møte opp på auditoon eller prøvefilming 😊
Neste gang du tar deg selv i å tenke: «Nå fikk jeg ikke til dialogen idag heller. Alltid skal jeg mislykkes!» Kan du heller tenke følgende: «Ja, ja. Det var dumt at jeg ikke husket alt ordrett, men jeg gjorde mitt beste. Jeg gir meg selv karakter 7».

Det er ofte slik at ikke alt går som planlagt. Men ofte går det bedre enn du selv tror! Om du ikke husker manuset ordrett, er det ikke sikkert dette blir lagt vekt på. Som regel ser casteren heller på hvordan du tolker scenen, karakteren og handlingen – og at dialogen er i samsvar med dette. Men jeg vet veldig godt selv hvor fort gjort det er å tenke svart-hvitt! Som den gangen jeg var med i første sesong av serien Lilyhammer – jeg følte at jeg spilte dårlig og unaturlig, selv om andre var høyst uenig. Den gangen gav jeg meg selv karakter 0 – og ble overrasket over at ikke hele scenen ble klippet vekk. Nå som jeg vet mer om hvordan hjernen og tankene fungerer, ville jeg heller gitt meg selv en 7-er.

Tips for en mer nyansert tenkning:

  • Tren på å bedømme dine egne prestasjoner på en skala fra 0 til 10.
  • Legg merke til hvor ofte du enten bedømmer at noe er perfekt (10) eller håpløst (0).
  • Tren deg på å bryte disse mønstrene så ofte du kan (se eksemplet over).


Vi glemmer ofte egen forbedring, og føler kanskje at vi fremdeles er på 10 på skalaen. Mange av mine klienter trenger å bli minnet på egen fremgang, når vi er ca halvveis i et behandlingsforløp eller coachingprogram. Da går vi gjennom hvordan ting var før, hva som har skjedd i mellomtiden og nåværende status. Kanskje var stressnivået ditt på 10 for to uker siden – men i dag er det faktisk på 4.

Stress er et eget kapittel som berører veldig mange. Desember medfører ofte ekstra mange tidsfrister og deadlines. Så kommer julestria, alt som skal gjøres, alle som skal besøkes, gaver skal kjøpes og pakkes, mat som skal handles og tilberedes… Og vipps, er det hele over – og da venter en ny type stress igjen – jobbstress, med nye mål for året, nye tidsfrister, nye oppdrag osv. Vi lever jo i konstant stress – derfor er det superviktig at vi lærer oss å håndtere dette slik at ikke stresset setter seg i kroppen og blir kronisk. Tro meg, jeg har vært der – og lært masse! Neste innlegg kommer derfor til å handle om stress og stressmestring.