Derfor virker ikke nyttårsforsetter

Er du en av dem som har satt deg mål for det nye året? Slik når du dem!

Er du en av dem som har satt deg som mål å få flere oppdrag? Spesielt etter å ha slappet godt av i julen, så tenker du: Ja, fra nyttår skal jeg være mer aktiv! Men slik ble det ikke, for livet kom i veien… Og når du kjenner på denne dårlige samvittigheten så ønsker du å gjøre noe med det, en ny start, ikke sant?

Slik var det for meg og. Selv om jeg meldte meg inn i Statist.no igjen, og søkte på noen få jobber så stoppet det opp. Jeg hadde tross alt en lengre pause, og trengte også en “recovery-time” etter å ha gått på atter en smell (ja, jeg vet jeg ikke burde jobbe for mye men slik ble det nå bare igjen). Dessuten holder jeg på med flere prosjekter, bl.a. en ny nettbutikk innen helse og velvære og terapipraksisen som har hatt større pågang den siste tiden, så jeg har nok å henge fingrene i. Men jeg savner filmlivet! Første nyttårsdag ønsket jeg å komme i gang igjen og bli mer aktiv innen film. Og selv om jeg ikke hadde det som nyttårsforsett akkurat, så ønsket jeg å gjøre noe med det.

Har du vært på treningssenter i januar, har du sikkert lagt merke til hvor mange mennesker som ventet på å bruke apparatene, hvor mange gruppetimer som var fulle ei uke i forveien og hvor trangt det var i garderoben til enhver tid… Det blir jo deilig når mars kommer, for da er jo antall treningsentusiaster nærmest halvert – og du får treningen unnagjort på halve tiden grunnet mindre kø 🙂 Slik er det nok med oss alle. Mest entusiasme og engasjement i det vi skal til å sette i gang.

Her er mine beste tips for vaner som varer:

  • Dropp skippertakstiltak! Gå heller for en varig endring av vaner, f.eks. en tid i uken du dedikerer til akkurat det å søke nye jobber (kan være så lite som en time per uke).
  • Sett deg gode, realistiske mål, og senk forventningene! Er målet for stort og uoppnåelig, kan det føre til at du mister motivasjonen.
  • Av samme grunn bør du heller ikke ha generelle mål. For hva betyr egentlig “flere jobber”? Hvordan måler du hvorvidt du er blitt mer aktiv, er det i forhold til det som var i desember, november osv? Sett deg spesifikke mål isteden 🙂 Om det er ett oppdragi uka, for eksempel, eller 10 i måneden, det er helt opp til deg, så lenge det er spesifikt nok og gjennomførbart.
  • Det meste sitter i hodet. En personlig coach holder deg i gang, motiverer og støtter deg på godt og vondt. Og alt kan gjøres fra din egen stue, via f.eks. Skype, så du trenger ikke bruke tid på reisevei for å møte din coach. Kontakt meg gjerne for en konsultasjon (jeg tilbyr også rimeligere online timer, spesifiser det gjerne) – jeg har flere ledige timer fremover 🙂
  • Skriv gjerne opp dine avtaler (selv om de kun er med deg selv) i kalenderen, planlegg uken på forhånd, legg inn viktige gjøremål osv.
  • Heng gjerne opp en plan, lag affirmasjoner osv. Men husk på å unngå setninger som “jeg skal ikke ta dårlig betalte oppdrag” – denne gir fokus til frasen “dårlig betalte oppdrag”, og ditt ubevisste sinn får lyst på nettopp dette! Skriv heller “Jeg skal kun ta oppdrag med minst xxx kr i lønn” eller “med arbeidstid under 8 timer” 🙂
  • Fokuser på en ting om gangen – ikke ha for mange mål, og start gjerne i det små 🙂


Lykke til med det nye året 🙂